Jak stworzyć dobry model biznesowy?

0
140
Jak stworzyć dobry model biznesowy?

Wszystkie duże firmy, które są nastawione na stały rozwój i powiększanie zasięgu swojego działania, układają plany strategiczne, mające na celu nakreślenie sposobu na osiągnięcie kolejnych profitów, na stale poszerzającym się polu odbiorców. W przypadku małej firmy, zwłaszcza w sytuacji, gdy dopiero startuje ona na rynku, snucie tak skomplikowanych planów byłoby pomysłem nieco zbyt zaawansowanym, jednak warto planować, ponieważ dzięki temu mamy większy wpływ na dalszy rozwój swojej firmy. Naszym odpowiednikiem planów strategicznych, stosowanych w dużych korporacjach, jest model biznesowy.

Do stworzenia dobrze działającego modelu biznesowego naszej firmy, potrzebujemy choćby szczątkowej znajomości segmentu rynku, w którym nasza firma operuje. Bez znajomości realiów nie tylko nie stworzymy planu, ale też prawdopodobnie nie osiągniemy sukcesu zawodowego. Jest to więc warunek absolutnie niezbędny.

Dzięki rozeznaniu w branży, jesteśmy w stanie ocenić, do jakiego rodzaju klientów ma trafić nasza oferta. To jeden z kluczowych elementów układanki, ponieważ od dobrego dobrania celu może zależeć powodzenie całej naszej inwestycji.

Kiedy już wiemy kto ma być klientem, warto zastanowić się co jesteśmy w stanie mu zaproponować. Na tym etapie warto zastanowić się nad konkurencją. Czy jesteśmy w stanie sprzedać coś lepszego lub tańszego? Czy mamy pomysł na to jak skonstruować lepszą ofertę dla klienta? To bardzo ważne pytania, ponieważ dopiero gdy będziemy w stanie na nie odpowiedzieć, możemy zbudować dla swojej firmy model biznesowy.

Kolejny istotny punkt, to rozważenie kanałów dystrybucji. W przypadku działalności usługowej, zwłaszcza tej prowadzonej w internecie, w tym punkcie powinniśmy również zastanowić się nad rodzajem promocji naszej firmy. Sposób dotarcia z ofertą do klienta jest w tym momencie tym samym mechanizmem, co dotarcie do niego z gotowym produktem, w celu sprzedaży.

Sposób w jaki wykonamy usługę, zdobędziemy lub wytworzymy przedmiot, który mamy sprzedać czy też zdobędziemy informacje, które mogą stać się przedmiotem transakcji, to następny z punktów, które powinny się znaleźć w modelu biznesowym. Dopiero kiedy będziemy wiedzieli już jak zdobędziemy przedmiot sprzedaży, możemy zdecydować o cenie, ostatnim elemencie planu.

Podczas tworzenia modelu biznesowego istotne są również wszystkie nasze wątpliwości, ponieważ pomogą nam one znaleźć rozwiązanie dla problemów, które mogłyby nas zaskoczyć, gdybyśmy nie rozpisali sobie takiego planu.

Teoretycy wyróżniają następujące modele biznesowe, opisujące rodzaje działalności gospodarczej: pośrednictwo, reklama, pośrednictwo informacyjne, sprzedaż, produkcja, partnerstwo, wspólnota wirtualna, subskrypcje i taryfy. Po skończeniu swojego opisu powinniśmy być wstanie wskazać jeden lub więcej modeli, do których pasuje nasz plan.